Mijn verloren vrouw

- Mijn verloren vrouw

(4)

Het verhaal begint en eindigt in het nu, maar alles daartussen zijn herinneringen van de hoofdpersonages Lenka en Josef en met name die van Lenka. Eerst zie je hoe Lenka opgroeit, dan hoe ze haar geliefde ontmoet. Een tijdje kunnen ze samen zijn, maar tussen de regels door voel je de oorlog dichterbij komen. Net voor het onmogelijk wordt om Praag te verlaten vertrekt Josef – helaas alleen, want koppige Lenka weigert haar familie achter te laten. Vanaf dat moment zijn ze gescheiden en de wijze waarop hun leven van elkaar verschilt door die ene keuze is bizar groot.

Ik was bang dat wanneer ik het boek zo lezen ik naar zou worden van alle ellende die de Joden is aangedaan, maar Alyson Richman heeft op zo’n manier geschreven dat je het boek wordt ingetrokken. En hoewel de periode natuurlijk diep triest is, vond ik het verhaal ontzettend mooi.

Het heeft iets ontroerends hoe Lenka zich door het leven vecht en ondanks alles hoop blijft houden, hoe ze kosten wat kost haar familie bijeen wil houden, ook als dat betekent dat haar man haar achter moet laten. En laat ik Josef niet vergeten, hoewel hij aan de oorlog ontkomt, is ook zijn leven grimmig en leeft hij samen met geesten die hem niet willen loslaten.

Gedurende het boek heb ik over dingen gelezen die ik nog niet wist over de Tweede Wereld Oorlog. Als liefhebber van geschiedenis vond ik dat interessant, bijvoorbeeld het feit dat Lenka op een gegeven moment een nummer wordt dat vereeuwigd is in haar huid en dat de Joden de kleding moeten doorzoeken van Joden die net daarvoor zijn vergast. Ik snap nog steeds niet hoe men dat elkaar kan aandoen, ondanks dat ik weet hoe groepsgedrag werkt.

Hoewel ik boeken van de Tweede Wereld Oorlog nog steeds liever uit de weg ga, heeft die boek me tegelijkertijd ook nieuwsgierig gemaakt naar meer van dit soort verhalen. Want ondanks al het leed, vind ik de verhalen toch ook heel mooi. Als je al die jaren weet te overleven, of dat nou met een beetje geluk aan je zijde is of niet, die mensen zijn echt sterk geweest, dat ze zich door al die dagen hebben heen geknokt. Dat vind ik bewonderwaardig.

Zeker een aanrader als je van historische boeken houdt!