De liefde moet niet vergeten worden

- De liefde moet niet vergeten worden

(4)

Dit boekje heb ik gisteren meegenomen van een bookcrossing meeting. Ik had niet verwacht dat ik al zo snel zou kunnen zeggen 'ik heb het gelezen'. Het stond nog lang niet helemaal bovenaan de lijst met te lezen boeken. MAAR soms heb je van die boeken die je vanuit de kast aankijken en maar blijven roepen dat ze voor alle andere gelezen willen worden. Dit was zo'n brutaaltje.

En ik heb er beslist geen spijt van. Het boekje bestaat uit twee verhalen, een novelle en een korte roman. De novelle is eigenlijk een beschrijving van de liefde. Een moeder overlijdt en tegen haar wens in worden haar 'De liefde moet niet vergeten worden-schriften' niet samen met haar gecremeerd. Haar dochter leest ze en begrijpt nu (pas) hoe haar moeder zich heeft gevoeld, hoe zeer ze van die andere man heeft gehouden, al die lange jaren. De dochter zelf worstelt met de vraag of ze wel of niet met haar (zeer zwijgzame) verloofde moet trouwen. Het lezen van haar moeders verhaal maakt ook het nodige in haar los. De uitkomst van haar twijfel wordt niet verteld.
Een heel raak portret van een onmogelijke liefde.

Smaragd is ook een verhaal over liefde. Over twee vrouwen die van dezelfde man (ge)houden (hebben). Twee verhalen, twee verschillende vrouwen, twee verschillende levens. Een heeft hem meermaals in verschillende opzichten gered, heeft zijn kind gekregen en weer verloren en heeft daarvoor moeten boeten.
De andere is met hem getrouwd, ze hebben samen een zoon die niet meer thuis woont. Zij doet nog steeds haar best om hem te redden. Uiteindelijk zorgt de vrouw ervoor, dat haar man een baantje krijgt waarmee hij waarschijnlijk de tijd tot zijn pensioen wel doorkomt. Daarin moet hij samenwerken met de vrouw met wie hij eerst wilde trouwen. Hoe dat afloopt wordt niet geschreven, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor alle drie de partijen niet echt prettig is.
Ook dit is weer een verhaal over de liefde, over hoe sterk vrouwen kunnen zijn wanneer er liefde in het spel is.

Het boekje is niet zo dik en dat is best jammer. Ik had nog wel wat langer willen lezen.

Een aanrader!