Book
Over misconcepten is bekend dat deze resistent zijn tegen onderwijs, maar de mogelijke rol van educatieve games hierin is nog onduidelijk. Dit onderzoek bestudeert hoe een positieve bijdrage kan worden geleverd aan het elimineren van misconcepten, met betrekking tot de Newtoniaanse mechanica, door middel van het ontwikkelen en op diverse wijzen implementeren van een educatieve game.
Het serious game lemniscaat model van Koops (2010) biedt visualisatie en inzicht op het gebied van leerprocessen in combinatie met educatieve games, hetgeen de ontwikkeling van een specifieke educatieve game en de hierbij gebruikte externe interventies vergemakkelijkt.
De game "Space Challenge" is specifiek voor dit onderzoek ontwikkeld, met als doel het bieden van cognitieve conflicten, waardoor er conceptuele verandering plaatsvindt. "Space Challenge" biedt alternatieve ervaringen aan die concurreren met alledaagse ervaringen. Spontane concepten, die zodoende worden verkregen, worden via externe interventies getransformeerd naar formele concepten die de aanwezige misconcepten verdringen. De FCI maakt het mogelijk om conceptuele verandering te meten.
Dit onderzoek toont aan dat het inzetten van "Space Challenge" significant bijdraagt aan het elimineren van misconcepten met betrekking tot de Newtoniaanse mechanica.
Als primaire suggestie voor uitbreiding van dit onderzoek stel ik een implementatie van een educatieve game voor, waarbij studenten vaak in en uit de flowstate raken. Hierbij zouden externe interventies ontwikkeld moeten worden, waarbij studenten die uit de flowstate raken zelfstandig hierin terug kunnen keren. De mate waarin de ontwikkelde externe interventies in staat zijn de studenten zelfstandig terug te laten keren in de flowstate als functie van conceptuele verandering zou dan bestudeerd kunnen worden. «
Boeklezers.nl is a network for social reading. We help readers discover new books and authors, and bring readers in contact with each other and with writers. Read more ».
There are no reviews for this book yet.