Book
De Stichting Twentse Matthäus Passion te Oldenzaal organiseert vanaf 1984uitvoeringen van de Matthäus Passion in Oldenzaal en vanaf 2002 ook inEnschede.In verband met haar dertigjarig bestaan heeft de Stichting ervoor gekozenom in 2014 de Nederlandse première te verzorgen van de bewerking die FelixMendelssohn in 1841 maakte van de Matthäus Passion van Johann SebastianBach. Daartoe werkt STMP samen met het koor Consensus Vocalis onderleiding van Klaas Stok, het Nederlands Symfonieorkest, gedirigeerd doorJan Willem de Vriend en de solisten Marcos Fink (Christus), Jörg Durmuller(Evangelist en aria), Judith van Wanroij (sopraan), Helena Rasker (alt) enMaarten Koningsberger (bas).In dit boek vindt u een musicologisch essay van de hand van Toon Ottink,gebaseerd op degelijk bronnenonderzoek. Ottink brengt in kaart hoe depiepjonge Mendelssohn ertoe kwam om Bach's meesterstuk te gaan bewerken.Hij schetst de cultuurhistorische achtergronden van Mendelssohn's tijdwaarin antisemitisme een grote rol speelde en toont aan dat de receptie vanBach's muziek soms verrassend anders was dan in onze tijd. Uiteindelijkzou Mendelssohn's bewerking de populariteit van de Matthäus een enormeimpuls geven.Radio 4-presentator Margriet Vroomans interviewde voor dit boek NedsymdirigentJan Willem de Vriend. Journalist Han Pape ondervroeg Toon Ottinken schrijver A.L. Snijders, een groot liefhebber van klassieke muziek, samenover de beleving van religieuze muziek. Ondergaat een overtuigd atheïst(zoals Snijders) de Matthäus Passion anders dan een 'gelovige'? Twee bijzonderegesprekken die verrassende inzichten opleveren... «
Boeklezers.nl is a network for social reading. We help readers discover new books and authors, and bring readers in contact with each other and with writers. Read more ».
There are no reviews for this book yet.