Book
Het Russische symbolisme betekende een breuk met het negentiendeeeuwse realisme en kondigde omstreeks de voorlaatste eeuwwisseling de avantgarde aan. Zijn invloed is niet te onderschatten. Het vond zijn inspiratie zowel in oude legenden verhalen en mythen als in de muziek het theater en de godsdienst en in reizen naar het Oosten of ervaringen uit het Westen. Het probeerde het ondefinieerbare het onuitsprekelijke het onzegbare uit te drukken. De werken van de symbolisten roepen een vage tweeslachtige wereld op waar de werkelijkheid moet wijken voor de verbeelding. De bakens van de Russische symbolistische esthetiek werden uitgezet door Michal Vroebel. Ook Viktor BorisovMoesatov speelde hierbij een belangrijke rol. In Parijs had hij kennis gemaakt met het werk van Puvis de Chavannes Maurice Denis en de nabis. Van 1903 tot 1905 vormde hij de spil van een kring jonge kunstenaars met onder meer Koeznetsov Oetkin en Matvejev. In 1904 organiseerden ze in Saratov samen hun eerste tentoonstelling. In 1907 organiseerden Koeznetsov Oetkin Sarjan Sapoenov Soedejkin Krimov Nikolaj en Vasili Miliotti en Arapov in Moskou de spraakmakende tentoonstelling De blauwe roos. Samen met de symbolistische dichters en schrijvers zochten ze naar een geigende esthetiek verwierpen ze het individuele schiepen ze een eigen immaterile wereld en plaatsten ze de potische verbeelding boven de werkelijkheid. Ze wilden dat in hun werken schilderkunst muziek en dichtkunst elkaar wederzijds bevruchtten. De kleuren vervloeien «
Boeklezers.nl is a network for social reading. We help readers discover new books and authors, and bring readers in contact with each other and with writers. Read more ».
There are no reviews for this book yet.