Geestesband

- Geestesband

(4)

Al een hele tijd keek ik uit naar het vijfde deel van de serie. Deel vier eindigde spannend, de rollen zijn omgedraaid: Dimitri is nu op zoek naar Rose. Je kunt je dus voorstellen dat ik benieuwd was naar het vervolg waar de zoektocht naar elkaar nog steeds loopt. Plus Rose had geruchten gehoord dat doden misschien niet de juiste oplossing zou zijn. Genoeg aanknopingspunten voor een spannend vijfde deel!

Het begin vond ik niet echt heel geweldig. Eerst wel, want Rose zou Rose niet zijn als ze niet achter het gerucht aangaat en het groots aanpakt. Alleen daarna zakt het verhaal een tijdje in. De gewone beslommeringen nemen keer en ze zit vast. Letterlijk en figuurlijk. Ze danst om Dimitri heen in de hoop hem terug te vinden en voor de rest gebeurt er lang niets. Niet dat het niet leuk is, maar net zoals in deel vier – toen Rose opgesloten zat – duurde het mij iets te lang. Echter daarna komt er een wending in het verhaal waardoor je op het puntje van je stoel zit! En toen was daar weer het einde van het boek, ugh. Gelukkig is er nog een deel zes, daar moet ik maar snel in beginnen. Want ik wil heel graag weten hoe het verder gaat.

In dit deel zitten voornamelijk oude bekende personages. Sommige komen terug van weggeweest en spelen een belangrijke rol in de zoektocht van Rose. En het is leuk om onder andere Mia weer tegen te komen. In deel 1 was ze een echte bitch, maar haar transformatie naar goede vriendin heeft haar echt goed gedaan. Ze is echt heel aardig.

Het grootste gedeelte van de serie speelt zich af op de academie, maar in Geestesband verhuizen we naar het hof. Ergens had ik een soort groots kasteel voorgesteld, al is het eigenlijk meer een stad van luxe. Ik vind dat Richelle Mead deze goed heeft vorm gegeven, ik kan me dan ook voorstellen dat Rose constant nieuwe dingen tegenkomt, als ze er ronddwaalt.

Ondanks dat ik het verhaal soms traag vond met weinig ontwikkelingen, blijf ik het geloofwaardig vinden. Er is immers niet altijd spanning, soms moet er ook tijd zijn om de gebeurtenissen te laten bezinken. Ook bij de personages. Daardoor leer je Rose ook steeds een beetje meer kennen en zij zichzelf ook.

Het laatste deel kan nog alle kanten op, dus ik ben heel benieuwd of deze van begin tot eind me mee sleept. De achterflap klinkt in elk geval heel spannend.