De nevelprins

- De nevelprins

(5)

Carlos Ruiz Zafon, De Nevelprins

Carlos Ruíz Zafon is in Nederland bekend geraakt door zijn boeken voor volwassenen: De schaduw van de wind en Het spel van de engel, twee boeken die ik met veel plezier gelezen heb. Zijn debuutroman De Nevelprins, een boek voor jong volwassenen schreef hij in 1992, maar in Nederland is het boek in 2010 uitgegeven.

Kun je als boekfanaat van bijna zestig, nog genieten van een boek voor jong volwassenen?
Er zijn er die vinden dat je, eenmaal volwassen, het lezen van een kinderboek als verleden en verloren tijd moet beschouwen. Het kinderboek kan hoogstens dienen als voorleesmodel aan (klein)kinderen. Ik meen, na De Nevelprins gelezen te hebben, dat een goed geschreven kinderboek door volwassenen gelezen mag en misschien wel gelezen moet worden wil men contact met het (eigen innerlijk) kind houden.

De hoofdpersoon in het verhaal, de 13-jarige Max Carver, verlaat samen met zijn ouders en twee zusjes onder toenemende dreiging van de oorlog de stad waar hij woont en hij verhuist naar een dorp aan de kust. Het nieuwe thuis van Max is in het verleden gebouwd door dokter Richard Fleischmann, hij woonde er met zijn vrouw en hun zoontje Jacob. Jacob is onder mysterieuze omstandigheden overleden en sindsdien staat het huis leeg en lijkt het omgeven door geheimzinnigheid, precies als het jaren eerder voor de kust gezonken scheepswrak ‘De Orpheus’. Max raakt bevriend met Roland, een iets oudere jongen uit het dorp, die wordt opgevoed door de vuurtorenwachter. Roland stelt Max voor om te gaan duiken en daarbij op onderzoek te gaan naar het scheepswrak ‘De Orpheus’. Halverwege het verhaal trekt de mist, in figuurlijke zin gesproken, geleidelijk aan op en wordt het Max duidelijk wie de nevelprins is en waartoe hij in staat is. De Nevelprins is een bijzonder spannend verhaal, door Nelleke Geel omgezet in prachtig Nederlands, over een mysterieuze en magische kracht die het kwaad symboliseert. Max en zijn vriend Roland zijn vastbesloten om deze kracht te verhinderen nog meer dood en verderf te zaaien.

Carlos Ruíz Zafon heeft met De Nevelprins een enorm spannend en geheimzinnig verhaal geschreven, waarin symboliek en tijd van essentieel belang zijn. Zafon heeft mij met zijn mooie zinnen en soms diepgaande wijsheden aangezet tot het aandachtig lezen van elk woord.
Ik heb van het begin tot het einde genoten van De Nevelprins dat voor de jong volwassene is geschreven, maar als dame op leeftijd heb ik mij onverminderd sterk door het verhaal laten meeslepen en ben ik bovendien blij dat ik de confrontatie met de nevelprins aan Max, zijn zus Alicia en hun vriend Roland heb kunnen overlaten.