De losbandige vrouw

- De losbandige vrouw

(4)

De losbandige vrouw van Nynke Laanstra
De losbandige vrouw is het eerste deel in de geloof-hoop en liefde-serie. Huiverig voor de SM-scènes ben ik in het boek begonnen. SM is persoonlijk niet mijn ding. Nu het boek uit is begrijp ik waarom deze gewelddadige, sadistische achtergrond als een verhaallijn door het boek loopt. De kleine Fien is als kind op vreselijke wijze geestelijk en lichamelijk mishandeld door een heks van een hoofdverpleegkundige. Dit autobiografische gedeelte van de schrijfster vertoont een parallel met de fictie in het boek. Het thema machtsmisbruik komt aan de orde. De kleine Fien was machteloos en hulpeloos onder het regime van zuster Woudstra. De volwassen Fien denkt haar jeugdtrauma te kunnen overwinnen. Ze pleegt overspel met Lars en komt terecht in een web van een afschuwelijk SM verhaal. Fien denkt hiermee controle te hebben over de pijn en het geweld wat haar is aangedaan maar gaandeweg ontdekt ze dat ze eveneens wordt misbruikt.
Haar huwelijk heeft een behoorlijke deuk opgelopen en Fien en haar man Wim willen hun relatie een nieuwe kans geven. Ze hebben twee puberdochters, Fien krijgt een nieuwe baan en het leven lijkt hun toe te lachen. Dat dit allemaal maar schijn is ontdek je gaandeweg in het boek, Fien en Wim houden elk hun geheimen voor elkaar verborgen. Als dan ook nog de plaaggeest in het leven van Fien opduikt merkt Fien dat het verleden haar blijft achtervolgen.
Het boek is afwisselend vanuit het perspectief van Fien en van Wim geschreven. De SM affaire dient om het onderliggende thema te belichten en als je goed leest ontdek je de diepere laag waarmee de schrijfster een stuk jeugdtrauma blootlegt. De sfeer en toon van de schrijfstijl zijn daarbij passend bij het boek. Op het eind zijn er enkele losse eindjes maar daarover lezen we vast meer in deel 2 en 3! Zeer verdienstelijk debuut!