De dirigente

- De dirigente

(4)

Een boeiend boek dat prettig leesbaar is, vooral als je veel van honden houdt zul je hier herkenning in vinden. De verhaallijn is goed opgebouwd. Toch zou het boek aan kwaliteit winnen als er nog een keer kritisch gekeken wordt naar een groot aantal correctiefoutjes. Ook kan er mijns inziens veel geschrapt worden in de gedetailleerde beschrijvingen die afleiden van het verhaal. In het eerste deel van het boek wordt erg uitgebreid op de dingen ingegaan en herhaaldelijk verteld wat de lezer al weet. Hoe verder je in het boek komt, des te meer spanning tref je aan. Dat boeit aan de ene kant, aan de andere kant zijn veel acties en plannen onwerkelijk en naïef.
Lezers die zelf in een koor zingen zullen veel herkenning vinden en zullen het boek daarin waarderen. Ook roept het boek emotie op, in die zin is het knap geschreven. De auteur heeft zich heel goed ingeleefd in de rol van dirigente of ze schrijft vanuit eigen ervaring waarbij je mag hopen dat dit niet geldt voor de tweede helft van het boek. Ook beschrijft ze psychologische gedachten die helpen om in bijzondere situaties te kunnen overleven. Dat is weer een krachtige ontwikkeling in het boek. Ik heb het met veel plezier gelezen en geef graag de verbeterpunten door als opbouwende kritiek. Misschien leuk om te vertellen dat ik dit boek tijdens enkele lange autoritten in zijn geheel aan mijn medepassagier heb voorgelezen. Ook hij heeft de hele tijd geboeid zitten luisteren.