Book
Paul Hollak is creative director in de reclamewereld. Hij is grappig, rebels en 35 jaar. Als hij op het punt staat voor een shoot naar de Chileense havenstad Valparaíso te vertrekken, prijkt er opeens een hem onbekende naam op de passagierslijst: Luisa Guadron. Ze staat vermeld als zijn artdirector. Wie is deze vrouw en hoe komt zij op de lijst van de crew? En wat heeft Magdalena Moons, de aantrekkelijke casting director, daarmee te maken? Paul struikelt zonder dat hij het doorheeft een internationaal netwerk van vrouwenhandelaren binnen een netwerk dat tegen elke prijs het eigen belang beschermt. ' «
Boeklezers.nl is a network for social reading. We help readers discover new books and authors, and bring readers in contact with each other and with writers. Read more ».
'De commercial' van Harry Kramp heb ik gekocht omdat ik benieuwd was hoe de beroemde reclametekstschrijver het er bij het schrijven van een thriller vanaf zou brengen. Als copywriter voor een groot Amsterdams bureau heeft Kramp pareltjes van slogans op z'n naam staan.
Om er een paar te noemen:
‘Op een dag drink je geen bier, maar drink je Grolsch.’
‘Melk. De witte motor,’
‘Wie nooit televisie kijkt, kijkt zeker VPRO.’
‘KPN. Altijd dichtbij.’
‘ABN Amro. Het begint met ambitie.’
‘Ook wat ze niet vertellen, leest u in de Volkskrant.’
‘Ieder zijn trein. De Nederlandse Spoorwegen.’
‘Drum. De ware halfzware.’
Een tweede reden dat ik Kramps debuutthriller heb gekocht, is dat ik zelf ook copywriter ben en mijn eigen thriller aan het schrijven ben (als copywriter is het toch je droom uiteindelijk eens iets te maken, waarbij je je creativiteit volledig de vrije loop kunt laten).
Kramp heeft het dichtbij zichzelf gehouden. De hoofdpersoon van het boek (in ik-vorm) is Paul Hollak, copywriter en creatief directeur van een Amsterdams bureau. Voor een telecombedrijf moet hij afreizen naar Chili om daar een commercial op te nemen. Maar dan blijkt er een vreemde naam op de passagierslijst te staan. En de bloedmooie casting director die meereist, is iemand anders dan wie ze zegt dat ze is. Voor Paul het weet, raakt hij betrokken bij een samenzweerderig internationaal netwerk van vrouwenhandelaren. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een prachtige havenstad in Chili en het opnemen van een reclamefilm.
Het is duidelijk dat Kramp weet waar hij het over heeft. Zijn hoofdpersonage maakt gevatte opmerkingen en de stijl van het boek is zoals je die van een copywriter verwacht. Vlot, met veel gevoel voor details en met af en toe een grappige kwinkslag. Toch blijkt wel dat het schrijven van een thriller wel even een ander vak is dan het schrijven van reclameteksten.
Het boek bevat plotgaten zo groot dat er hele reclamebureaus in kunnen verdwijnen en de verwikkelingen waarbij de hoofdpersoon betrokken raakt zijn ongeloofwaardig en de personages zijn niet consistent in hun acties. Welke filmcrew zou doorgaan met filmen alsof er niets gebeurd is, wanneer de kogels je op de set om de oren vliegen?
Het verhaal springt van de hak op de tak en uiteindelijk duurt het zeker zo'n 100 pagina's te lang voordat de (weinig geïnspireerde) ontknoping zich aandient.
Als vakidioot heb ik veel respect voor Kramp (de meest bekroonde copywriter van Nederland?). Het is zeker leuk om als collega te lezen over de 'snelle jongens' uit de wereld van de reclame. Voor doorgewinterde thrillerlezers is dit boek een teleurstelling, denk ik. Maar wie weet groeit Kramp met het vervolg op 'De commercial'. Dat heet 'De pitch' en moet in 2011 uitkomen.